Word nu een premium-lid en bespaar 10% op elke aankoop* Meer informatie

  • 10% op alle artikelen in de winkel*
  • Premium-aanbiedingen en reguliere voorverkoop
  • Members Only: Toegang tot exclusieve producten
  • 12 maanden voor 9,99 €*
1723

GIRO: SUCCES VAN DE TOURNEE MET NASATECHNIEK

Giro's succesverhaal begon in de jaren tachtig, toen de oprichter van het bedrijf, Jim Gentes, de aerodynamica van de vleugels van NASA-vliegtuigen overdroeg aan zijn fietshelmen. 1989 Giro brengt de eerste druppelvormige kunststof helm "Aerohead" op de markt. In hetzelfde jaar wint de Amerikaanse racer Greg LeMond de tijdrit van de Tour de France, die hiermee is uitgerust, en uiteindelijk zelfs de eindzege van de drie weken durende rondreis. Ook toen al waren de in de windtunnel geteste aerodynamica, het vederlichte gewicht en de koelventilatie het doorslaggevende voordeel. Het was niet alleen het einde van de "worst" helmen uit het Eddi Merckx tijdperk, maar ook het bewijs dat de vorm en het gewicht van een helm de overwinning en de nederlaag kan bepalen.

Het Giro-team heeft deze innovatieve ambitie door de jaren heen behouden. In 1998, na anderhalf jaar ontwikkeling, lanceerde het label de eerste high-tech snowboard en skihelm op de markt. Tot dan toe waren de skihelmen onhandelbaar en zwaar, maar de Giro skihelmen van het eerste uur kenmerkten zich door hun lichte gewicht en de intelligent geplaatste ventilatiesleuven. Dankzij het innovatieve ontwerp en de maximale hoofdbescherming is het merk uitgegroeid tot marktleider op het gebied van ski- en snowboardhelmen en blijft het merk met zijn hightech constructies vandaag de dag nog steeds toonaangevend.

GIROWINKEL: DETAILS MAKEN HET VERSCHIL

Het bedrijf uit Santa Cruz, Californië, staat voor een obsessie voor detail die niet alleen door professionele atleten wordt gewaardeerd. Aan het begin van elk nieuw model staat handwerk. In het hoofdkwartier, dat de bijnaam "De Koepel" draagt, lijkt het dus op een keramiekwerkplaats. Ontwerpers gebruiken scherp gereedschap om het basisidee van een kleihelm te modelleren. De definitieve versie van polystyreen en het zeer elastische lycra van synthetische vezels zal later door 3D-printers worden geproduceerd.

Tussendoor wordt elke millimeter, elke hoek in de vorm van een ventilatiesleuf te veel gecontroleerd op zijn prestaties. In de fabriekshallen staat zelfs een machine die het zweet van de atleten simuleert. "In de ontwikkelingsfase vernietigen we meer helmen dan andere bedrijven ooit produceren om zo tot in de perfectie te komen", zegt oprichter Jim Gentes. Hij richtte in 1985 Giro op omdat er simpelweg geen fietshelmen op de markt waren die aan zijn kwaliteitseisen voldeden.

BIJ EEN GLANCE

  • Oprichtingsjaar: 1985
  • Grondleggers: Jim gentes
  • Vennootschappelijk Zeeat: Santa Cruz (USA)
  • Aantal Medewerkers: Niet Gespecificeerd
  • Jaaromzet: niet gespecificeerd
  • Website: giro.com
  • Sporten: Fiets, Wintersport, Outdoor

3 GOEDE REDENEN VOOR GIRO

  • Techniek: De valhelm van Giro zorgde voor een revolutie in de tijdrit en bracht succes in de Tour de France.
  • Professionele Input: De fabrikant van sportartikelen heeft altijd nauw samengewerkt met topsporters zoals Peter Sagan.
  • Milieuzorg: Giro richt zich op de bescherming van het milieu en biedt fietskleding gemaakt van gerecyclede visnetten.

GIROPRODUCTEN BIJ KELLER SPORTS

Bij Keller Sports concentreren wij ons op skibrillen, fietshandschoenen en fietsschoenen en Giro-helmen voor fiets en board. Deze worden gekenmerkt door hun uitstekende pasvorm en kunnen in een paar seconden en zelfs met uw skihandschoenen aan worden aangepast aan uw individuele hoofdvorm. De zachte stoffering is nauwelijks waarneembaar en biedt dankzij de voortdurend verbeterde techniek de best mogelijke hoofdbescherming. De nieuwste veiligheidsvooruitgang hier heet MIPS en is bijvoorbeeld geïntegreerd in het "Zone"-model. MIPS (Multi-Directional Impact Protection System) is een in de helm geïntegreerde drijvende schaal die de voor de hersenen gevaarlijke versnellingsenergie bij een val gedeeltelijk absorbeert.

EIGEN HELM VOOR LANS ARMSTRONG

Gezien de innovatieve kracht van het bedrijf is het niet verwonderlijk dat talloze professionele coureurs standaard zijn uitgerust met Giro-modellen. De ontwikkelaars van de fabrikant van sportuitrustingen werken van meet af aan nauw samen met gerenommeerde topsporters en hebben innovatieve helmoplossingen ontworpen met de mening van de sporters in het achterhoofd. Het is dan ook niet verwonderlijk dat het bedrijf ook graag speciale ploegendiensten uitvoert en meer dan honderd helmmodellen voor zijn atleten in vijf windtunnels test. Greg LeMond was de eerste niet-Europese winnaar van de Tour de France (1986, 1989 en 1990). Vandaag profiteert de zesvoudig winnaar van de Tour de France Green Jersey, Peter Sagan, het meest van deze zorgvuldigheid. De Slowaaks vertrouwt al jaren op de Giro-helmen.

DEZELFDE PASSIE ALS DE ATLETEN...

Trouwens: Het Italiaanse woord Giro betekent "rondreis". Naast de betekenisvolle naam van het label was de passie voor de sport al duidelijk zichtbaar in het oorspronkelijke logo - waarvan de typografie gebaseerd was op een gestileerde wielrenner. Het logo is in de loop der jaren gemoderniseerd, maar het basisidee erachter is nog steeds hetzelfde: Giro toont dezelfde passie in het maken van de producten die de atleten voelen voor hun sport op het circuit. "We zullen stoppen, wanneer je stopt," is de claim van het Californische bedrijf.

MIS HET NIET!

Schrijf u nu in voor de nieuwsbrief en ontvang een kortingsbon van €10*, en ontvang regelmatig e-mails van ons met exclusieve aanbiedingen en pre-sales.

Voornaam (optioneel)
Achternaam (optioneel)

Dank u!

Activeer je abonnement door op de link in de e-mail die we je zojuist hebben toegestuurd te klikken.